طرز کار با دستگاه خمیرگیر + کاربردهای آن


خمیرگیر دستگاهی است که برای تهیه و هم زدن انواع خمیر مورد استفاده قرار می گیرد، این دستگاه علاوه بر مخلوط کردن و هم زدن خمیربه عنوان میکسر برای هم زدن گوشت و سایر مواد غذایی استفاده میشود.

این دستگاه از مهمترین تجهیزات قنادی ها و نانوایی ها است و دارای یک دیگ و یا پاتیل برای ریختن آب، آرد و سایر مواد در آن و یک چنگک برای هم زدن خمیراست.

دستگاه خمیرگیر برای مصارف خانگی، نیمه صنعتی و یا صنعتی به کار می رود و در دو جنس آلومینیوم و استیل در اندازه های 5 تا 240 کیلویی تولید شده است، ورقه هایی که در دستگاه خمیرگیر به کار رفته است از جنس استنلس استیل بوده و در برابر خط و خش و ضربه مقاوم هستند و ضد زنگ می باشند.

برق مورد استفاده در دستگاه خمیرگیر به دو شکل تک فاز و سه فاز است و این دستگاه سرعت تهیه خمیر را در نانوایی ها، قنادی ها، شیرینی پزی ها و … بهبود بخشیده و بسیار کاربردی است.

انواع دستگاه خمیرگیر با توجه به نوع استفاده، حجم خمیر و کاربرد میتوانند در ابعاد و اندازه های مختلف تقسیم شوند، اما اصلی ترین معیار برای انتخاب دستگاه خمیرگیر بر اساس قابلیت تحمل وزن دستگاه هاست.

علاوه بر موارد گفته شده دستگاه های خمیرگیر دو مدل دیگ باز و بسته دارند که از جنس استیل می باشند و به راحتی قابل شستشو هستند.

انواع دستگاه‌ خمیرگیر با توجه به کاربرد، نوع استفاده و حجم خمیری که می‌توانند تولید کنند در اندازه‌‌ها و ابعاد مختلف وجود دارند و به انواع گوناگون تقسیم می‌شوند. اما به طور کلی اصلی‌ ترین معیار سنجش و انتخاب دستگاه خمیر گیر بر اساس قابلیت تحمل وزن این دستگاه‌ هاست. علاوه بر این، دستگاه‌های خمیر گیر در دو مدل دیگ‌ (پاتیل) باز یا بسته نیز تولید می‌شوند که جنس آن‌ها از استیل با کیفیت بوده و به راحتی قابل شست‌وشو هستند.

دستگاه خمیرگیر خانگی

برای تهیه خمیر در حجم کمتراز دستگاه خمیرگیر خانگی استفاده میشود، کوچکترین دستگاه خمیرگیر خانگی (8 کیلویی)، طول 50 سانتی متر، عرض 40 سانتی متر و ارتفاع 70 سانتی متر دارد و برای مصارف خانگی،نانوایی ها و شیرینی پزی ها به کار می رود.

این دستگاه دارای قدرت موتور 0.5 تا 3 اسب بخار است دستگاه خمیرگیر برای تهیه نان خانگی و ظرفیت های کم مناسب است، این دستگاه برق کمی مصرف می کند و در دو مدل رومیزی و قابل حمل تولید شده است.

دستگاه خمیرگیرصنعتی

دستگاه خمیرگیر صنعتی برای حجم های بالای خمیر و وزن 60 کیلویی، 120 کیلویی، 180 کیلویی و 240 کیلویی استفاده میشود، این دستگاه دارای موتور قدرتمند 50 هرتز تک فاز با دور موتور 1440 دور در دقیقه است و در زمان مناسب خمیر باکیفیت تولید می کند.

برای طراحی دستگاه های خمیرگیر تنها وزن آرد ملاک نیست بلکه حجم و وزن آب نیز در نظر گرفته میشود، برخی از خمیرگیر ها نیز بر اساس نحوه عملکرد و کاربرد دسته بندی می شوند مانند:

دستگاه خمیرگیر اسپسرال

خمیر گیر اسپسرال سکس از مدرن ترین دستگاه خمیرگیر می باشد.این دستگاه به وسیله یک میله مارپیچ خمیر را هم می زند و در آن کاسه فلزی و میله همزن به طور دورانی می چرخند و جریان مخلوط کردن خمیر را به طور ملایم انجام میدهد..و شرایط بسیار مناسب آن برای مخمر یکی از مهم ترین ویژگی های آن می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *